Monday, November 22, 2010

salam eidul adha....

APA ERTI LEMBU DAN KAMBING?
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Hari Raya Korban menjelma lagi mengikut putaran alam.Perkara pertama yang tergambar adalah betapa meriahnya lembu  atau kambing atau kerbau mahu pun unta yang bakal ‘dibunuh’ (dikorbankan) nanti.

“Keluarga awak buat korban ke tahun ni?”
“Ada la 2 bahagian.Awak?”
“Ada la 1”

Ini adalah dialog yang biasa disebut bila tibanya Raya Korban.Apakah erti sembelihan binatang tersebut sebenarnya.

Adakah pada banyaknya berkorban?

Atau besar lembunya?

Atau sedap daging kambingnya?

Korban Kerana Allah

“Dan ceritakanlah (wahai Muhammad) yang sebenarnya kepada mereka tentang kisah kedua putera Adam,ketika keduanya mempersembahkan korban,maka korban salah seorang dari mereka berdua (Habil) diterima dan dari yang lain (Qabil) tidak diterima.Dia (Qabil) berkata, “Sungguh aku pasti membunuhmu!” Dia (Habil) berkata, “Sesungguhnya Allah hanya menerima (amal) dari orang yang bertaqwa”. –Al Ma idah,27-

YA! Hanya korban daripada mereka yang bertaqwa sahaja yang akan diterima oleh Allah.
Bukannya mereka yang beramal dan berkorban dengan riak,sombong,ujub,takabburmahu pun mahu menunjuk-nunjuk.Kerana sifat-sifat itu bukan sifat orang yang bertaqwa.
Nilai korban itu bukannya terletak kepada berapa banyak kuantitinya.Bukan juga berapa meluas publisitinya.Tidak juga pada orang yang berkorban.Tapi niat yang IKHLAS kerana Allah yang menjadi kayu ukur di sisi Allah.


 Untuk Islam

Orang kata ‘Cinta itu memerlukan pengorbanan’.

Jika kita mengaku cintakan Islam,apakah pengorbanan kita untuk Islam?

Maka korbankanlah mengikut kadar kemampuan masing-masing.Harta benda,wang ringgit,tenaga,buah fikiran hatta mengorbankan nyawa sekalipun,demi  bukti cinta kita pada Islam,berkorbanlah kita dengan penuh keikhlasan.

Sembelihlah Perasaan Kita

Dalam berukhuwah,adakalanya berlaku salah faham.Selisih pendapat itu asam garam dalam bersahabat.Namun tatkala ego dan tidak dapat berlapang dada menguasai diri,hubungan menjadi keruh.Malah ada yang melarat sehingga putus persahabatan dan hubungan.

Antara perkara yang paling sukar untuk dikorbankan adalah perasaan.Bukan mudah mengorbankan perasaan.Namun sukar itu adalah sangat indah jika kerana Allah.Korbankanlah perasaan ego kita demi kerana Allah.

Sembelihlah juga perasaan mazmumah yang ada dalam diri kita.Bunuhlah kesombongan,keangkuhan,keegoan dan takabbur dalam diri kita.Moga segalanya ikhlas kerana Allah.

SALAM AIDILADHA DAN SELAMAT BERKORBAN.

No comments:

Post a Comment